10.03.2014

That's The Way You Work

サイバーエージェント 藤田社長の日経のコラムでの、
自社を去る若手社員に対して取った対応について、賛否両論がありますね。

あらすじはこうです。

1)ある若手社員から退職のため、有給休暇の申し出があった。
2)その社員は新規事業を任されていたにもかかわらず、仕事を途中で投げ出した。
3)その社員は一度新規事業にチャレンジしたが、億単位の損失を出し失敗。
   「セカンドチャンス」を与えられている最中だった。
4)退職の理由は、ライバル企業の引き抜きで「またとないチャンス」と決断した。

藤田社長は、組織の規律を守るために、また後続者が出ないように激怒しました。

普段は温厚でめったに起こることはないらいいですが、
この退職に関しては、他の社員にも伝わるように、わざと激怒したようです。

賛否両論の議論の中で、
反対意見として組織のリーダーとして、
他にやるべきことがあったのではないかと言われています。


僕は海外支社長を経験させてもらい、
本社に戻って一社員として勤務しています。

駐在国では昇給のために、ジョブホッピングするのは当たり前で、
自分の希望や夢を叶えることを最優先にして行動する文化でした。

これは日本でもある程度は言えると思います。
経済学者パレートの2:8の法則が当てはまり、
組織では2割の社員が企業の理念やビジョンに共感し、
8割はなんとなく働いていると思います。

この前、全くやる気のない部下がいて離席の頻度や業務のムラに関して注意したところ、
とたんに体調不良を理由に即日の辞職願を提出しました。
当然、引き継ぎなどはなかったので、
心の中では責任感の無さに対する怒りと
自分の業務量が増えるのでもう少し残って欲しい自分への甘さと
その部下の気持ちを変えられなかった悔しさとがありましたが、
体調不良を心配・共感しながら、辞職を受け入れました。

僕の行動は藤田社長と違います。
なぜかというと駐在国と日本の文化や日本と韓国の歴史観のように、
一生かかっても、理解し会えないことがあります。

8割の人間を変えるよりも、2割の人間と出会いたいと思います。

CEO Fujita from Cyber Agent wrote a column about an employee leaving the company is controversial now. The out line is the employee submitted a paid holidays with his resignation letter. He was in charge of a big start up project. He failed a previous project and its loss was hundreds million yen. He was given a second chance. He wanted to leave because he got a better job offer by a competitor of Cyber Agent

Mr. Fujita got furious to show the company's discipline and not to make another employee like him. Mr. Fujita is usually calm and hardly gets angry. But this incident was considered that it might give a bad sign or bad precedent to all the employees. He got furious on purpose.

I have been assigned to a CEO in a oversea subsidiary and currently I work in the head office as a employee. In the country I worked in, the locals don't mind job hopping for salary increment and their priority is money, their dreams. That's their business culture. You can say that to some extent in Japan as well. The Pareto principle says 80% of all employees just merely work but the rest, 20% of them sympathize company's vision or management principle and want to work for the company.

The other day, I had a colleague who left lots of time from the workstation and give me a bad work performance. I finally told her off logically and gave her a caution and the next day out of the blue she gave me a resignation letter because she was too sick to keep working. As you can guess, I wasn't ready to take over her tasks and I had those mixed feelings. 1)I was angry at her unprofessional responsibility. 2)My work loads would go up and I wanted her to stay in the company a bit longer. 3)I was sad I couldn't change her business attitude. However, What I did to her was I took the letter and I was worried about her health and show her my understanding her difficult situation. What I did was different from what Mr. Fujita did. The reason why I acted like this is there is something we never understand just like my worth ethic and the locals' that I worked with or Japan's history perception and Korean's.

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